De Waarheid. In de schaduw van de wederopbouw > De schaduwzijde van de wederopbouw

Voor fotografen die zich richtten op de schaduwzijde van de wederopbouw waren in Nederland weinig opdrachtgevers. Vrijwel alleen De Waarheid verwelkomde dit soort onderwerpen. Via de partij kregen de fotografen informatie over wantoestanden - zoals huisuitzettingen - die vervolgens werden gefotografeerd. Sociaal getinte reportages, over dakloze gezinnen bijvoorbeeld, de werkzaamheden van een huisvrouw en de gevolgen van de Watersnoodramp (1953) kenmerkten deze periode. Daarnaast werd veel aandacht besteed aan partijbijeenkomsten, de vrouwenbeweging, de vredesbeweging, de Eenheids Vakcentrale (EVC), stakingen en protesten, 1 mei-vieringen en de herdenking van de Februaristaking. Soms mochten de fotografen ook gewoon ‘een aardig plaatje' maken om de krant op te vrolijken. In 1956 kreeg Dolf Kruger een wekelijkse fotopagina in het zaterdagnummer waarin hij het alledaagse leven vastlegde.

Onderling verdeelden de fotografen de werkzaamheden: Freek Aal richtte zich op het kleine nieuws en sport, zijn chauffeurswerk combinerend met de fotografie. Dolf Kruger hield zich bezig met onderwerpen van groter gewicht en had een persoonlijke voorkeur voor de schaatssport. Hans Wolf kreeg vooral opdrachten voor Uilenspiegel.

<< Terug

Voorbeelden uit deze collectie De Waarheid. In de schaduw van de wederopbouw

Bekijk alle afbeeldingen uit deze collectie