De Waarheid. In de schaduw van de wederopbouw > Partijpropaganda in beeld

Al vanaf het einde van de negentiende eeuw werd het medium fotografie ingezet om arbeidsomstandigheden vast te leggen en misstanden in Nederland aan te kaarten. De oprichting van de Vereeniging van Arbeidersfotografen (VAF) in maart 1931 gaf een belangrijke impuls aan dit gebruik. Daarbij werd vooral gekeken naar Duitse en Russische voorbeelden als Arbeiter Ilustrierte Zeitung, Der Arbeiter-Fotograf en USSR im Bau. Hans Wolf was na de oorlog de enige bij de CPN betrokken fotograaf die ook binnen de VAF actief was geweest. Later fotografeerde hij in opdracht van Uilenspiegel vooral luchtige onderwerpen.

Film en fotografie speelden een belangrijke rol in de CPN-propaganda. De partij kreeg tot 1967 geen zendtijd, maar produceerde zelf films die in de bioscoop werden vertoond. Dolf Kruger filmde onder regie van Paul Schuitema Welvaart voor een nieuw Nederland (Haarlem, Multifilm, 1948). Tot 1986 werden eigen films en televisie-uitzendingen gemaakt.

Dagblad De Waarheid was een afspiegeling van de partijpropaganda; anti-fascisme stond hoog in het vaandel en de herinnering aan de Duitse bezetting werd levend gehouden. Beelden van bijeenkomsten suggereren een invloed van sociaal-realistische propaganda, maar diagonale composities hadden niet altijd een ideologisch doel. Soms werden ze door de vormgeving gedicteerd, bijvoorbeeld als er ruimte vrij moest blijven voor het logo van gezinsweekblad Uilenspiegel.

<< Terug

Voorbeelden uit deze collectie De Waarheid. In de schaduw van de wederopbouw

Bekijk alle afbeeldingen uit deze collectie